ילדי המחשב
לפני כמה ימים שאלה אותי נכדתי מה היינו עושים
בשעות שאחרי הלימודים, בהיותי ילדה.
עניתי לה שאחרי "שלום" להורים עם כיבוד קל היינו
נפגשים על הדשא, באזורי מגרש המשחקים,
עד שירד הערב.
ילדי המחשב
לפני כמה ימים שאלה אותי נכדתי מה היינו עושים
בשעות שאחרי הלימודים, בהיותי ילדה.
עניתי לה שאחרי "שלום" להורים עם כיבוד קל היינו
נפגשים על הדשא, באזורי מגרש המשחקים,
עד שירד הערב.
ואיך קבעתם להיפגש אם לא היו לכם פלאפונים? נפגשנו
כי רצינו להיפגש. להמציא עוד משחקים, לבנות במחבוא
שלנו, לטייל ברחבי הישוב. ההורים סמכו עלינו כי ראו שטוב לנו.
וגם טלוויזיה לא הייתה? לא. והייתה לנו ילדות מאושרת.
גם היום יכולה להיות ילדות מאושרת.
המצב הבטחוני החשש מבריונות ופשע ברחובות אינם מאפשרים
משחקים בחוץ ללא השגחת מבוגר.
חשוב לדעת כי לילדים בגלאים הצעירים צורך לחיברות עם בני גילם.
היום בני המשפחה מהווים את מקור החברה לילד הצעיר.
הילדים מצויים בעידן של שפע דיגיטלי, הם שולטים במסכים ובמקלדת טוב יותר
מהוריהם, הם מחוברים למכשיר כלשהו מרבית מזמנם החופשי.
האמת גם ההורים מחוברים. ויש טעם בטענה: חזרתי עייפה מהעבודה אני צריכה
קצת שקט וזמן לעצמי.
כשילד מחובר למסך זהו זמן של שקט. עם זאת היכן הגבול?
בהדרכת הורים הנחתי אמא להגיד לעצמה "אני יכולה להשתחרר
מהפלאפון לשעות הבלוי עם הילדים". היא הצליחה כי פתאום
לשחק על השטיח היה מהנה ומתגמל. וגם היא נהנתה מהשקט.
העבודה לא בורחת...
ויש גם מסר לילד: זה זמן היחד שלנו. הורה הוא דמות חיקוי לילדו.
מתחילה תקשורת עם הילד. יש עניין, יש אתגרים של ויתור, איפוק,
שליטה עצמית, היכולת לחכות לתור שלי.
כבר מגיל הצעיר ביותר מתרגלים בני המשפחה למשחקים משותפים,
הילד לומד שלשחק זו אופציה מהנה בעיקר כשהיא מתרחשת יחד
עם אחד או יותר מבני המשפחה.
לאינטרנט יש יתרונות רבים. זהו אמצעי מידע, למידה ובוודאי אמצעי תקשורת.
חשוב ללמד את הילד, מגיל צעיר, כיצד להנות ממנו תוך הגבלת זמן מפורשת.
בגילאים היותר בוגרים לומד הילד גם להוציא מידע ולהשתמש בו לצורך לימודיו.
כמו שהורים מציבים גבולות בתחומי הסכנה: מעבר כביש, זהירות ממקורות חשמל,
שמירה מפני זרים, כך חשוב להציב גבולות גם בשימוש באינטרנט.
הורה מציב גבולות – הוא הורה שומר ומגן על ילדיו.
עידית רונן כספי
מדריכת הורים, מטפלת דיאדית
054-4907102