כיצד ליצור אוירה של הוראה מחנכת בגן ובכיתה?
בידי המחנכים, (לרוב) מחנכות, תפקיד מכריע בעיצוב אישיותו של כל ילד הנכנס אל בין כתלי הכיתה.
ילדים הנכנסים בבוקר לגן,לכיתה מתקבלים במאור פנים, חיוך, מילה טובה, שאלה מתעניינת אודותיו. זו היא אוירה היוצרת בטחון ושקט נפשי להתחיל בו את היום.
כשילד פוגש בבוקר, עם כניסתו לכיתה, פנים חמורות סבר, ברורים נוקבים, הטפות מוסר- מועברת אל הילד האשמה ורגשות שליליים, מצד המחנכת האישית שלו. כבר בתחילת היום, נוצרת אוירה מאיימת, תוקפנית, המעבירה לילדים חוסר שקט פנימי, מעלה אצלם תוקפנות מתוך רצון להתגונן, הורדת בטחון עצמי ואוירה של אי שקט כיתתי.
ילד שגה, שכח קלסר בבית, לא הכין שעורי בית, מרבה להפריע בשעת מפגש או שיעור, נדבר איתו, נבדוק איתו מה קורה, (מחשבותיו, רגשותיו, תחושותיו), ננסה להבין את נקודת הקושי, נדבר בערב עם הוריו.
הילד מבין שהמחנכת מכילה אותו, מבינה את מצוקתו, הילדים רואים שיש התייחסות אישית.
צעקנו, גערנו, האשמנו, הטפנו מוסר, הענשנו, (יש מחנכות שבוחרות את הכול) הילד מתכווץ במקומו, מרגיש מושפל, בוכה, מגיב בתוקפנות. כל ילד לפי אישיותו. מה השגנו? מה המטרה?
נכון, יגידו גננות/ מורות באנו ללמד, "אני לא בייביסיטר". אך האם ילדים לומדים, קולטים ומפנמים את הנלמד באווירה מחמירה, תוקפנית ומענישה?
התשובה ברורה.
אוירה תוקפנית שמשרה מחנכת, מעצימה תגובות אלימות אצל ילדים שחסרים כלים כדי להשתלט על אופן התגובה שלהם. מחנכת שאומרת לילד צא מהכיתה, אומרת למעשה: "אני לא רוצה אותך", "אתה לא רצוי".
גם מחנכות זקוקות לכלים חינוכיים, כדי להשרות מתחילת היום אוירה תומכת הבנה והכלה.
יש באווירה חינוכית אוהדת, גם את המקל וגם את הגזר. כלומר ילדים יודעים שיש מסגרת וחוקים. הם לומדים כללי התנהגות. למחנכות כדאי וראוי שיהיה בידן כלים חינוכיים לתגובה במקרה שילד חרג. ילד שחרג אינו ילד חריג. הסביבה החינוכית מתפקידה, לגרום לו להתנהל בדרכים מקובלות, ללמד אותו "כלים" לשלוט ולנווט את רגשותיו. "שם המשחק" הוא עבודה על תחושות ורגשות בגילאים הצעירים. ילדים שונים בטמפרמנט שלהם, באופן תגובתם, בקצב הלמידה שלהם. גם התגובה צריכה להיות מותאמת.
חשוב שלכל מחנכת יהיה בסל הכלים שלה, דרכים יצירתיות – חינוכיות.
ילדים אינם מגדלים את עצמם לבד. הם זקוקים ליד מכוונת, מסבירה, מפרשת, הם זקוקים להבנה בין מעשה לתוצאה, הם זקוקים לאהבה.
הכותבת: עידית רונן כספי, מאמנת להורות מטיבה ומקדמת.
B.Aבפסיכולוגיה וחינוך. מדריכת הורים, מטפלת דיאדית, הכוונת מחנכים
אתר: http://www.idit-le-horut.com
מייל: idiron@walla.com