אורבר שירותי ניהול

יעוץ וליווי עסקי באבן יהודה

תוכנית עסקית מבנה עקרוני ומטרות

כללי: 
תוכנית עסקית כשמה כן היא, תוכנית שמטרתה לשרטט את התפתחות העסק הקיים או העסק החדש על סמך נתוני העבר, נתוני השוק ואמדן התפתחות הענף או העסק בשנים הקרובות.
לתוכנית העיסקית יש כמה מטרות:

  • לסייע לבעל העסק או מקימו לתכנן את צרכיו בשנים הקרובות ולסייע בידיו לפעול באופן מושכל.
  • בדיקת היתכנות של עסק או מיזם חדש ובדיקת כדאיותו.
  • לסייע בגיוס הון, שותפים או לשכנע נותן אשראי להעניק אשראים להרחבת העסק או להקמתו.

 


דגשים בהכנה של התוכנית

 

במרבית המקרים מטרת התוכנית  היא להצגה לגורמי חוץ (גיוס הון או אשראי) , אי לכך יש לשים דגש על הצד השיווקי של התוכנית.                                                                                              
 חשוב לזכור שמעבר לכך שיש לשכנע את הקורא באמינות הנתונים והתחזיות ובנסיון והכרת היזם את הענף והשוק  בו הוא פועל, מגיש התוכנית צריך  ל"מכור" את הרעיון , את יכולותיו ואת הבנתו את הנושא. ולכן צורת הצגת הנושאים ומקצועיות הצגתם חשובה לא פחות מהנתונים עצמם.                    
 גם כאשר התוכנית היא לצרכי פנים חשוב שהיא תהיה בהירה וברורה, ככל שתוכנית יותר ברורה ומבוססת יש סיכוי שכותב התוכנית לקח בחשבון את כל המשתנים .
כיון שחלק מכריע מהתוכנית מתבסס על תחזיות ואמדנים יש לבסס כל תחזית כזו, ע"ס הקורה בעולם, בענף או בענפים דומים.
תוכנית עיסקית היא תוכנית של היזם ואו בעל העסק והיא מתבססת על קודם כל על אמינותו,נסיונו והכרתו את הפרויקט, כלומר ניתן להעזר ביועצים חיצוניים אך אסור לשכוח התוכנית היא קודם כל של היזם ובעל העסק ואיך שהוא מוצג בה יכולה להשפיע על איך שהעולם החיצון תופס אותו ומתייחס אליו.
חשוב שהתוכנית תהא ריאלית ככל הניתן ושלא תכלול "חלומות" או תחזיות ורודות שאינן מבוססות מספיק 
.
מתכונת עקרונית של תוכנית עסקית
התוכנית צריכה לכלול עקרונית את הפרקים הבאים:

  • תמצית מנהלים- תוכנית עסקית תתחיל בתמצית מנהלים בה מוצגים בקצרה היזמים, המיזם, השוק ותחזיות פיננסיות של התפתחות הפרויקט.                                                        
    תמצית המנהלים מאפשרת למשקיע או נותן האשראי הפוטנציאלי להתרשם מיידית מהמיזם  וללא בזבוז זמן מיותר להבין במה מדובר ותפקידה לשכנע שיש טעם להמשיך ללמוד את הפרויקט וליצור את  הרצון ואת הענין של הקורא במיזם.
  • סקירה של החברה ואו היזם- תיאור קצר של החברה ו/או היזם כולל תאור הרעיון העיסקי מאחורי המיזם, תיאור הצורך לו הוא נותן מענה ומדוע הפרויקט נחוץ או כדאי.
  • תאור המוצר/ השירות- תיאור מפורט של המוצר או הפרויקט.
  • תיאור השוק/ הענף כולל מתחרים והסביבה העיסקית- פרק חשוב מאין כמוהו, כיון שכדי לשכנע שיש למוצר/לעסק היתכנות על היזם לשכנע שיש למוצר שוק וביקוש.
  • תפעול וכ"א- סקירה על התפעול ועל בעלי התפקידים ואנשי מפתח, צווארי בקבוק צפויים וכו'          יש לנתח בנוסף את צרכי ההון החוזר, רמות המלאי וכו'.
  • מערכת השיווק- סקירה של שיטת השיווק ומערכת השיווק (סוכנים,אנשי מכירות וכו')
  • תחזיות פיננסיות- כולל תחזית הכנסות והוצאות, תזרים מזומנים , מאזן צפוי. בעסק קיים חשוב להתחיל פרק זה בסיכומים של שנתיים קודמות לפחות, דבר המאפשר לראות את הסבירות של התפתחות העסק או המיזם.
  • בדיקות רגישות- בדיקת השפעה של שינוי בהנחות על התוכנית ורגישות המודל לשינויים אפשריים.
  • נספחים ואסמכתאות, כולל אם יש מכתבי כוונות של לקוחות פוטנציאליים וכו'.

הערה חשובה: יש להתאים את מבנה התוכנית לעסק המדובר, אין דין תוכנית עיסקית למיזם הי- טק כדין תוכנית עסקית להרחבת מפעל קיים וכו'.

לסיכום-
תוכנית עיסקית היא מסמך המציג את התוכניות של היזם או העסק לשנים הקרובות , התוכניות צריכות להסמך על ביצועי ונסיון העבר, הכרת היזם או בעל העסק את המוצר, השוק בו הוא נמצא ויכולת הניבוי שלו את ההתפתחויות בעתיד.
בעלי מקצוע יכולים לסייע לבעל העסק או לייזם לערוך את התוכנית , לבסס את הנתונים ולהציגם בצורה מקצועית ומשכנעת יותר אך בסופו של דבר זו התוכנית של בעל העסק והוא יבחן באימון שקוראי התוכנית ירכשו לו ולנתונים המוצגים על ידיו.
במידה ואתם חפצים בסיוע בהכנת תוכנית עסקית , אנחנו ב- אורבר נשמח לעמוד לרשותכם.



 

אורבר שירותי ניהול

טל: 077-5430734

נייד: 052-3504070

מייל: orbar@outlook.co.il

האתר שלנו: http://www.orbar.biz

אורבר שירותי ניהול

אורבר שירותי ניהול, הוקמה בשנת 2000, בניהולו של ברק טוביה - כלכלן ומנהל, בעל ניסיון עשיר של מעל ל-30 שנה בניהול חברות וגופים גדולים בארץ ובחו"ל, וייעוץ מקצועי לעסקים במגזר הפרטי והמוסדי.

אנו מעניקים לעסקים וארגונים בתחומים שונים שירותים של :

* ייעוץ וליווי עסקי

* ייעוץ וליווי פיננסי

* ניהול לז"ק והבראת עסקים

במסגרת שירותינו אנו מספקים ללקוחותינו ליווי מקצועי וצמוד בנושאים מגוונים - כל הדרך להשגת תוצאות, החל בגיבוש תוכניות עסקיות, דרך בדיקות כדאיות כלכלית ועד פתרון בעיות פיננסיות, ייצוג וטיפול מול הבנקים והבראת עסקים במשבר.


שם איש קשר: ברק

סיווגים